In een klein stationneke

Maar niet ’s morgens in de vroegte, dat laat onze Doorluchtige Voorzitter van de Onafhankelijke Republiek Overnelle (ORO) over aan die mensen die dat graag doen. Het huis met het bordes opent zijn luiken pas rond 9u, het moment dat de files al de hoofdstad van het naburige koninkrijk hebben bereikt.

Deze morgen echter boeide hem de nieuwe treinregeling van de buurstaat. Hier in de Onafhankelijke hebben we geen last van aanpassingen van het rijschema van het openbaar vervoer. De verklaring is eenvoudig: er is gewoon geen openbaar vervoer. Geen tram, geen trein, geen bus, geen ferry via Steenvoordebeek, geen metro en dus ook geen haltes. Mochten we onze luchthaven niet hebben op “Den Bieshoop” van de Vrijstaat hadden we niks!

De Lijn doet de moeite niet om zijn dampende roestbakken onze kant uit te sturen. Willen we de ijzeren weg van Stephenson zien passeren zal men hier eerst een station dienen te bouwen… Men kan er een bouwen, het hoeft niet zo imposant te zijn als in de woonplaats van de vroegere grote baas van het spoor. Het moet er enkel maar komen om nadien te kunnen sluiten.

Zo een station oogt mooi, vooral voor een barbier, trekt schoon volk aan maar daar houdt het ook op. De tijd dat je er nog automaten zag waar je een stuk chocolade van “Jacques” kon trekken uit een metalen schuif is nostalgie die de jonge snotneuzen nooit gaan begrijpen. “Twee koepongs voor de Central Theo!” is ook verre geschiedenis, waarschijnlijk is de man al op verdiend pensioen?  In de buurt stroomde de jenever van ‘s morgens vroeg en ’s avonds laat kon je er in de buurt gaan dansen, tenminste in de naburige Vrijstaat.

Neen van het openbaar vervoer mogen we niet klagen in onze Republiek want niemand heeft het hier ooit gezien. Moeten we dit zo houden of moeten we toch een smeekbede indienen bij de buitenlandse dienst voor busvervoer? Wat is de kans dat men beslist in ORO te stoppen? Nihil? Een belbus zou moeten kunnen maar dan opnieuw geven we hier een deel van onze zo gesmaakte onafhankelijkheid op. Wie wil afhangen van een buitenlandse mogendheid en zijn dienst De Lijn en vooral van het onvoorspelbare van hun dienst?

Wattman