Schuiven met problemen

Neem de trein of een andere vorm van openbaar vervoer en onze problemen raken opgelost.

Klopt dit helemaal? We geven een voorbeeld. Patrick woont in Overdorp (Devenderp) en gaat elke dag met de trein naar Brussel. Vooraleer hij echter die trein kan nemen, heeft hij zijn wagen nodig om het aan het station van Ternat te geraken. Wat doe je dan met die wagen?

Een terechte vraag die vandaag heel wat mensen bezighoudt. Ook schepen Guido Van Cauwelaert die elke dag met de trein naar Brussel pendelt. Hij komt wel met de fiets naar het station en heeft dus niet het parkeerprobleem. Wel volgt hij van nabij het dossier van parkeren aan het station. Een dossier dat al geruime tijd de media haalt en heel wat wrevel wekt bij de vele pendelaars-autobezitters.

Vanaf januari wordt de nieuwe parking aan het Ternatse station, beheerd door de NMBS, betalend. 1,5 euro voor abonnementen, anderen betalen als snel 6 euro voor diezelfde parkeerplaats. In de omgeving van deze parking is er nog parkeergelegenheid. De Lombeekweg, Neerveld en zelfs de Sterrenlaan vangen wagens op. Het gaat niet allemaal om Ternattenaren. Mensen uit de omliggende gemeentes vinden op dit moment nog gratis plaats in Ternat en aan het station van Essene-Lombeek. Deze pendelaars zakken af naar Ternat omdat bijvoorbeeld parking in Denderleeuw en Liedekerke al langer betalend zijn.

Guido vertelt ons dat er in Essene-Lombeek plannen gemaakt worden voor een nieuwe parking. De parking die er nu is, staat vol. De aanpalende straten zullen het geweten hebben want her en der worden wagens zomaar geparkeerd met hinder tot gevolg. Steekproeven wezen uit dat het vaak gaat om wagens van niet Ternattenaren.

Een stuk braakliggende grond langsheen perron 1, kan hier worden gebruikt voor een nieuwe parking. Deze grond is van de NMBS, net als de bestaande parking. Deze laatste ligt eigenlijk in een groene zone… De eventuele nieuwe parking zou in landbouwzone komen. Voor deze bestemming kan dit ‘verloren’ stuk landbouwgrond echter wel een herbestemming krijgen. Het is een onderdeel van een plan van Vlaams minister Weyts die combi-parkings wil aanleggen in de regio. Ook Ternat zelf zou nog in deze plannen zijn opgenomen.

Guido volgt dit dossier op via contacten met de NMBS. Of al deze ingrepen een oplossing bieden voor de stijgende nood aan parkeerplaatsen blijft de vraag. Dilbeek (St-Martens-Bodegem) voelt de hete adem van de auto’s die verder opschuiven. Van Denderleeuw naar Liedekerke. Van Liedekerke naar Essene-Lombeek en Ternat. Van Ternat naar… Een globaal plan dringt zich in deze op, zoveel is duidelijk, aldus Guido. We wachten af wat het wordt. In januari zal de misnoegdheid echter al groot zijn: betalen voor een parking en voor de trein.

Belleman